WHAT ABOUT MY JOB?
 
 
 
 
 
Fick en fråga om vad jag gör på PR Byrån, vilket såklart inte är så lätt att veta! Tänkte därför göra ett lite mer förtydligande inlägg om detta. För det första så tror jag inte ens att jag fullständigt "gått ut med" mitt nya jobb och min roll som så fint är: Showroom Coordinator. 
 
En vanlig dag kan se ut som sådan:
 
- Jag kommer till jobbet 09:00, oftast är Sara (min chef och grundare av byrån) där annars går jag in med min nyckel, tänder alla lampor och sätter på kaffe. Vi är endast två personer på byrån vilket gör att jag får otroligt mycket mer ansvar än om jag hade varit på en betydligt större byrå, så det är verkligen super roligt!
 
- Brukar börja med att kolla av om det står några påsar med några returer som kommit in tidigare dag och bockar av de plagg vi fått tillbaka. De lånade plaggen är alltså från stylister som har varit och plockat inför plåtningar. Även influencers ibland! Under dagen ordnar jag med bud till olika modemagasin och liknande.
 
- Sätter mig vid datorn och kollar av mailen, samt vidarebefodrar det som behövs till Sara. Ibland kommer det mail om ett plock från olika tidningar där dem beskriver ett visst tema dem vill att vi ska förhålla oss till så får vi plocka ihop ett gäng produkter vi tror skulle kunna passa och skicka iväg. 
 
- Något jag gjort fram tills nu från i höstas är att sitta lite paralellt varje dag med vår bildbank. Inför varje säsong uppdateras den med frilagda bilder på ALLA produkter vi har, så att stylister och behöriga kan gå in och få en översikt av vårt "sortiment" samt använda bilder till plocksidor eller liknande. Först NU är alla bilder inne med information om storlek, pris och liknande, haha! Tror inte någon förstår hur låång tid det tar att lägga in alla bilder som i sin tur ska ha informtaion om pris, material, storlek etc. - Vi har ju trots allt ca 30 OLIKA märken med resp kollektioner. But now it's done! Yey!
 
- Får uppdrag om event som det ska pitchas idéer till. Hjälper till med olika presentationer och kollar av pressreleaser som ska ut.
 
- Skickar ut månadsrapporter en gång i månaden till våra kunder (märken) där vi fört statistik på hur många klipp dem haft i tidningar (hur många gånger deras plagg varit med ...) samt sociala medier. Och det är en sak jag måste säga, SHIT vad krävande det är att hinna kolla alla magasin och tidningar, vem som gjort vilket och vad som kommit med eller ej. Sara är som en höök och jag förstår inte hur hon hinner, super woman! Något jag försöker lära mig ;-) 
 
- Under dagen uppdaterar vi även vår instagram minst 1 gång om dagen (In och följ @Thepragencysthlm om ni inte redan gör det!)
 
- Håller ordning i vårt showroom, ser till så att var sak hänger på sin plats samt piffar och fixar med nya idéer.
 
 
Det är mycket administrativt arbete men den ena dagen är verkligen inte den andra lik och jag är så himla glad att jag har fått denna möjligheten! Sara är världens bästa chef och har blivit en god vän! Nu väntas modemässa i köpenhamn om några få veckor vilket ska bli såå spännande och kul! ♥ 
 
Har ni några frågor, släng in en kommentar nedan!
Kram på er /Moa 
 
Lovisa

En nyfiken fråga, får du betalt från det jobbet eller är det till en början en obetald praktik? Kan tänka mig att det kan vara svårt att ta sig in i den branschen, och dessutom få betalt för det. Duktiga du!

Svar: Hej! Kul fråga, jag kan ta upp den i ett inlägg! ❤ Kram
Moa Alm

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress

Veckans like